
A Misconception:

The Relationship between the  
Chinese-English Daily Newspaper  
and the Chinese Times

Xueqing Xu and Hua Laura Wu*

To many loyal readers’ surprise, on 3 October 1992, the front 
page of Tai Hon Kong Bo 大汉公报 (Chinese Times) announced 
the suspension of  publication. The reader would wait in vain 

for its suspension to be lifted: the announcement marked a full stop to 
the daily’s many decades of publication. Indeed, it had been the longest-
operating Chinese diaspora newspaper in Canada. Noticeably, the paper’s 
subhead records its inauguration year as 1907, an error that was sustained 
until the final day of publication.1
	 Launched in Vancouver in the first decade of the twentieth century 
by Chee Kung Tong 致公堂 (the Chinese Freemasons), a leading Chinese 
community association, Tai Hon Kong Bo is one of the most dynamic of 
the Chinese diasporic media in Canada. Witnessing critical times in the 
twentieth century, Tai Hon Kong Bo recorded key historic events that 
deeply affected Chinese life in Canada: the head tax, the Xinhai Revo-
lution, the two world wars, the Chinese Immigration Act, the Canadian 
Multiculturalism Act, and so on. During its more than eighty-year run, 
the newspaper maintained a dual focus, paying attention both to local 
community welfare (contextualizing Chinese immigrants’ transcultural 
and transnational life experience into its daily reports) and to the national 
affairs of both the host and heritage countries (responding to broader 
social and political events and issues with strong local and community 
importance). Reflected in the pages of this daily newspaper is the long 

 *	 We want to acknowledge that the events and history being discussed  in this article took 
place largely in Vancouver,  unceded territory of the Coast Salish peoples. This study is  
supported by York University’s SSRHC Explore Grant. Our thanks to Blair Galston, Regional 
Archivist at Bob Stewart Archives, United Church of Canada, Pacific Mountain Region, for 
his invaluable help with our archival research. We are grateful to the two anonymous readers 
for their insightful advice.

 1	 The year the Chinese Times was first published is key to this article and is closely analyzed. 
In order to avoid confusion, we use Tai Hon Kong Bo as the standard name for the Chinese 
Times throughout.

63bc studies no. 209, Spring 2021



bc studies64

and complicated history of the acculturation of Chinese immigrants into 
multicultural Canada. As the newspaper navigates between emerging 
ideas of Canadian multiculturalism and traditional Chinese cultural 
values, Tai Hon Kong Bo offers a unique model of transcultural media 
practice. Yet, despite its importance as a rich primary source for studies 
of the Chinese diaspora, the early publication history of Tai Hon Kong 
Bo has up until now remained unclear; the date of its first appearance, 
controversial. This article aims to clear up the long-standing confusion 
regarding the year Tai Hon Kong Bo was launched and its affiliation 
with another early Chinese diaspora newspaper, Wa-Ying Yat-Po 华英
日报 (Chinese-English Daily Newspaper), the first Christian newspaper 
in the Chinese language published in Canada. The purpose is not only 
to restore Wa-Ying Yat-Po’s position in the print history of Canada as 
an autonomous entity but also to restore its mission of Christian moral 
reform in Chinese communities in particular and in Canada in general.  
	 The earliest Chinese diaspora newspapers published in Canada ap-
peared in the first decade of the twentieth century, when the Chinese 
labourers who participated in the gold rushes and railway construction 
settled on the West Coast and in other parts of Canada. They include 
Yat Sun Bo 日新报 (Daily News, 1903–12), Wa-Ying Yat-Po 华英日报 
(Chinese-English Daily Newspaper, 1906–09),2 Xinminguo Bao 新民国
报 (New Republic, 1909–89),3 and Tai-Hon Yat-Bo 大汉日报 (Chinese 
Times, 1910–15, renamed Tai Hon Kong Bo 大汉公报 in 1915 and ceasing 
publication in 1992). Among these, Tai Hon Kong Bo has the longest 
record of continued publication. 
	 Yet multiple versions of its commencement year make it difficult to  
ascertain the newspaper’s running years with any degree of accuracy.
More important, the provision of the year 1907 on the final day of Tai 
Hon Kong Bo’s circulation tends to obscure the prominence of Wa-Ying 
Yat-Po and thus alters the cultural and political landscape of Chinese 
communities in the first decade of the twentieth century.     
	 In the conventional view, Wa-Ying Yat-Po was Tai Hon Kong Bo’s  
predecessor, the latter functioning to amplify the former. This ambiguous 
view is the one that prevails in scholarly books and articles, and it has 
become the standard interpretation of the affiliation between the two 
 2	 In the following, we use the newspaper’s own Chinese Romanization – Wa-Ying Yat-Po.
 3	 The year Xinminguo Bao was first published is recorded in Xu Chang’an, “Jianada Huawen 

chuanmei fazhan zongshu” 加拿大华文传媒发展综述 [A summary of the development of 
Chinese media in Canada]; http://newstar.superlife.ca/2015/08/23/加拿大华文传媒发展综述. 
David T.H. Lee did not note the year of its initial publication but indicated that the newspaper 
was founded before the Xinhai Revolution of 1911. See David T.H. Lee, Jianada Huaqiaoshi 加
拿大华侨史 [A history of Chinese in Canada] (Vancouver: Jianada ziyou chubanshe, 1967), 350.

http://newstar.superlife.ca/2015/08/23/加拿大华文传媒发展综述


65A Misconception

newspapers. In the same vein, some scholars believe that the inception 
year of Tai Hon Kong Bo should be pushed back to 1906, the year Wa-Ying 
Yat-Po began publication. Obviously, this suggestion views Wa-Ying 
Yat-Po as the first stage of Tai Hon Kong Po – the same newspaper under 
a different name. 
	 This article begins by clarifying Tai Hon Kong Bo’s controversial 
inaugural year and then analyzes why both this newspaper and contem-
porary scholars regard Wa-Ying Yat-Po as its predecessor, even though 
the owners of the two newspapers differed considerably in their political 
orientations and goals. Finally, we examine Wa-Ying Yat-Po’s significance 
in the creation of Tai Hon Kong Bo, one of the most influential Chinese 
diaspora newspapers in Canada and the propaganda outlet of Chee Kung 
Tong, which promoted the association’s ideology.

The Inaugural Year of Wa-Ying Yat-Po 

In conventional narratives, scholars treat Wa-Ying Yat-Po as the first 
phase of Tai Hon Kong Bo instead of as a publication in its own right. For 
instance, the introductory editorial note that prefaces the microfilmed 
version of Tai Hon Kong Bo states that the newspaper was “[f]ounded 
in 1907 in Vancouver, BC, under the title of Chinese English Daily News 
(Hua Ying jih pao) … In the summer of 1910, it was reorganized and 
changed to The Chinese Daily News 大汉日报 (Ta Han jih pao) … Finally 
it was changed to the present title: The Chinese Times (Ta Han kung pao) 
in 1915.”4 This treatment is common in scholarly books and articles in 
Chinese diaspora studies that refer to the two newspapers. To add to the 
confusion, the introductory editorial note claims that Wa-Ying Yat-Po 
was founded in 1907.  
	 David Chuenyan Lai, known as “the Father of Canadian Chinatowns,” 
followed the introductory editorial note and considered Wa-Ying Yat-Po 
as a forerunner of Tai Hon Kong Bo. In the bibliography of his Chinese 
Community Leadership, David Chuenyan Lai lists the newspaper as “Wah 
Ying Yat Bao (Chinese Times), Vancouver, 1907–September 1910, renamed  
Tai Hon Yat Bo (Chinese Daily News), Vancouver, October 1910– 
5 November 1915, renamed Tai Hon Kung Bo (Chinese Times),  

 4	 See introductory editorial note to the microfilmed version of the Chinese Times (Tai Hon 
Kong Bo) in the University of British Columbia Library, Asian Studies Division. The digital 
version of the newspaper, from August 1914 to 1992, is available online at http://chinesetimes.
lib.sfu.ca/. The editorial note spells Wa-Ying Yat-Po as Hua Ying jih pao, very close to modern 
Chinese standard pronunciation. Wa-Ying Yat-Po is based on Cantonese pronunciation.   

https://chinesetimes.lib.sfu.ca/


bc studies66

6 November 1915–3 October 1992.”5 Lisa Rose Mar holds the same view: 
“The long period of time that the Da Han Gong Bao was published 
(1907–1992) suggests that its news appealed to many Chinese Canadians. 
Before late 1915, the paper was called Da Han Ri Bao (Chinese Daily 
News).”6

	 What makes the controversy more complicated are the accounts by 
Tai Hon Kong Bo itself. In its early accounts, Tai Hon Kong Bo gives 1906 
as the launch year of Wa-Ying Yat-Po, but it also sees that newspaper as 
the first period of Tai Hon Kong Bo. The earliest available newspaper, 
the 1 August 1914 edition, displays the subheading: “The Only Chinese 
Daily Published in Canada Established in 1906.” On 16 September 1939, 
an article for a special issue of Tai Hon Kong Bo asserts: 

This newspaper is the initial Chinese daily newspaper since Canada 
started to print newspapers in Chinese. It was inaugurated in the year 
of Guangxu 32nd [i.e., 1906] close to the end of the Qing Dynasty 
… At its commencement, the newspaper was named Wa-Ying 
Yat-Po (Chinese-English Daily Newspaper) … It was retitled as Tai 
Hon Yat Bo (Chinese Daily News) … Later changed to Tai Hon Kong 
Bo (Chinese Times).7

	 Fourteen years later, on 1 October 1953, the newspaper’s literature 
column Hansheng (“The Chinese Voice”) featured a note about the 
newspaper’s inception: “THE CHINESE TIMES established in 1907, is 
the oldest Chinese newspaper in Vancouver. Published every day except 
Sundays and holidays by The Chinese Freemasons in Canada Publishers 
Ltd.”8 Starting on 4 November 1953, the subheading “The oldest Chinese 
daily newspaper in Canada. Established since 1907” began to appear right 
below the newspaper title Tai Hon Kong Bo.9 From 18 November 1963, 
the language of that subheading changed to “Established in 1907, is the 
oldest newspaper in Vancouver. Published every day except Sundays and 
holidays by The Chinese Freemasons in Canada Publishers Limited.”10 
On the final day of publication, 3 October 1992, the front page read: 
5	  David Chuenyan Lai, Chinese Community Leadership: Case Study of Victoria in Canada  

(Singapore: World Scientific Publishing, 2010), 239.
 6	 Lisa Rose Mar, Brokering Belonging: Chinese in Canada’s Exclusion Era, 1885–1945 (Oxford: 

Oxford University Press, 2010), 137. The author uses the Chinese Romanization system pinyin 
for the titles of the newspapers.  

 7	 Ming Xin (明心), “Benbao chuangzao ji qiaoqian shilüe” 本报剏造及乔迁史略 [A brief 
history of the newspaper’s origin and its recent relocation], Tai Hon Kong Bo, 16 September 
1939, 1. Unless otherwise identified, translations are ours. 

 8	 Tai Hon Kong Bo, 1 October 1953, 5.
 9	 Tai Hon Kong Bo, 4 November 1953, 1.
10	 Tai Hon Kong Bo, 18 November 1963, 1.



67A Misconception

“Published every day except Sundays and holidays by The Chinese 
Freemasons in Canada Publishers Limited. The oldest Chinese daily 
newspaper in Canada. Established since 1907.”11 One can imagine that 
the inaugural publication year of 1907, noted in the introductory editorial 
note to the microfilmed version of the newspaper and repeated in many 
other sources, is based on the account provided by Tai Hon Kong Bo itself. 
The inconsistency in the newspaper’s own claims about its origin has 
obviously affected the database of the Canadian print history.
	 Xiaoning Shi’s recent research on Tai-Hon Yat-Bo supports the tradi-
tional version of its relationship with Wa-Ying Yat-Po but contends that 
1906, not 1907, is the newspaper’s first year. In her article “Cui Tongyue 
and Canada’s Wa-Ying Yat-Po and Tai Hon Kong Bo” she argues that  
“Tai Hon Kong Bo was first published in December 1906 under the name of 
Wa-Ying Yat-Po”12 and that “the accurate account should be that Wa-Ying 
Yat-Po is the predecessor of Tai Hon Kong Bo.”13

	 What is the exact year of Wa-Ying Yat-Po’s inception? No library in 
North America has collections of this newspaper. We can assume that 
copies of it are no longer extant, except for a few pages scattered in the 
hands of private collectors. Yet some scholars believe that 1906 was its 
inaugural year. Dr. S.S. Osterhout, in his Orientals in Canada, writes, 
“In the year 1906, Mr. Dickman was induced to remove to Vancouver, 
in order, with others, to organize and publish the first Chinese daily 
paper in Canada, a periodical which was designed to be used in com-
bating gambling and other evils rife among the Chinese people.”14 
David Lee’s Jianada Huaqiaoshi (A History of Chinese in Canada) also 
marks 1906 as the beginning of the newspaper: “Wa-Ying Yat-Po was 
founded in Vancouver in the 32nd year of the reign of Emperor Guangxu  
[i.e., 1906].”15 In his From China to Canada, Edgar Wickberg writes, 
“One of Chan Yu Tan’s converts was Kwan Mow Lung, who later 
worked for the bilingual Chinese newspaper, the Wah Ying Yat Bo, when 
Fong Dickman and other Christians commenced publication in 1906.”16  

11	 Tai Hon Kong Bo, 3 October 1992, 1.
12	 Xiaoning Shi (石晓宁), “Cui Tongyue yu Jianada Huaying ribao, Dahan gongbao” 崔通约与

加拿大《华英日报》、《大汉公报》[Cui Tongyue and Canada’s Wa-Ying Yat-Po and Tai Hon 
Kong Bo], in Writer, Place, Gender and Identity: Studies of Chinese Canadian Literature, ed. 
Xueqing Xu and Hua Wu (Guangzhou: Jinan University Press, 2015), 22.

13	 Xiaoning Shi, 29.
14	 S.S. Osterhout, Orientals in Canada: The Stories of the Work of the United Church of Canada 

with Asiatics in Canada (Toronto: Ryerson Press, 1929), 88. 
15	 David Lee, Jianada Huaqiaoshi [History of Chinese in Canada], 348. 
16	 Edgar Wickberg, ed., From China to Canada: A History of the Chinese Communities in Canada 

(Toronto: McClelland and Stewart, 1982), 123. So far, we have found no concrete evidence 
indicating the bilingual nature of the newspaper. In his autobiography, Canghai shengping 沧



bc studies68

In Jiwu Wang’s “His Dominion” and the “Yellow Peril,” the author quotes 
from David Lee and Osterhout: “It was also in 1906, with the assistance 
of others, that he [Fong Dickman] organized and published Huaying 
ribao, the first Christian newspaper in the Chinese language published 
in Canada.”17

	 Yet none of the above scholars either provides concrete historical 
evidence to prove his or her assertions or refers to the following two 
news reports printed in 1906. On 27 August 1906, the Ladysmith Daily 
Ledger published an article titled “Chinese in Vancouver,” in which the 
reporter writes: “Vancouver is to have a Chinese daily newspaper. The 
office is situated on Abbott Street, and the paper will be issued in about 
two weeks … Mr. Fong Dickman is manager and editor of the Wa-Ying 
Yat-Po, or Chinese Canadian Daily newspaper.”18 On the same day, the 
Vancouver Daily World published a report on the upcoming newspaper 
under the title “Chinese Editor’s View of Chinese Newspaper, Waying 
Yatpo”: “Fong Dickman, editor and manager of the future paper offers a 
counterpoint to the rather unflattering editorial cartoon & introduction 
from the previous edition of the paper”19 (see Figure 1)..
	 So far, these two reports are the closest in time to when Wa-Ying Yat-Po 
was founded. Together, they indicate that the newspaper originated in 
September 1906, not 1907, with Mr. Fong Dickman as the editor and 
manager.20 They also confirm Osterhout’s contention that Fong Dickman 
was the organizer of Wa-Ying Yat-Po and that this was his mission in 
Vancouver. 
	 Osterhout was the BC Conference’s Home Missions superintendent 
in charge of the “Oriental Mission” from 1911 to 1939, during which 
time he was the superintendent first under the Methodist Church and 
later (after church union in 1925) under the United Church of Canada.  
We believe that, because he was directly associated with Fong Dickman, 

海生平 [My life], Cui Tongyue, the man who was invited to be chief editor of the newspaper, 
records his education in the Classics and Chinese literature as well as his short-term studies 
at a Japanese university. There is no mention of his having learned English. Judging by Cui 
Tongyue’s language ability, we agree with the claim that Wa-Ying Yat-Po was a Chinese-
language newspaper.

17	 Jiwu Wang, “His Dominion” and the “Yellow Peril”: Protestant Missions to Chinese Immigrants 
in Canada, 1859–1967 (Waterloo, ON: Wilfrid Laurier University Press, 2006), 38. Wang uses 
pinyin, the Chinese Romanization, to spell the newspaper’s name. 

18	 “Chinese in Vancouver,” Ladysmith Daily Ledger, 27 August 1906, 1.
19	 “Chinese Editor’s View of Chinese Newspaper, Waying Yatpo,” Vancouver Daily World,  

27 August 1906, 1.
20	 Xiaoning Shi’s inference that “Wa-Ying Yat-Po initiated in December 1906” is based on Cui 

Tongyue’s recollection of his arriving in Vancouver in December 1906 to assume the editorship 
of the newspaper. See Xiaoning Shi, “Cui Tongyue,” 28. However, we cannot find any evidence 
in Cui’s memoir that the newspaper started after his arrival in Vancouver.   

https://newspaperarchive.com/ca/british-columbia/ladysmith/ladysmith-daily-ledger/


69A Misconception

his writing on Wa-Ying Yat-Po is the most reliable source for the news-
paper’s origins. A photo on the front page of the Western Methodist 
Recorder, 1923, features both Fong Dickman and Osterhout (see Figure 2). 
They also appear together in another photo dated 1935 (see Figure 3). 
Also, the fact that Osterhout gave the benediction at Fong Dickman’s 
funeral, which was held in Vancouver on 13 April 1946, further confirms 
their very close relationship.21 As a polemical church historian, in his 
Orientals in Canada, Osterhout offers one of the earliest detailed studies 
of the Christian mission to Chinese immigrants in Canada.

21	 Chinese United Church, 93rd Anniversary of the Chinese United Church Vancouver, BC, 1888–1981, 
special issue, ed. Rev. James Ko, Rev. Lem Burnham, Mrs. Laura Li, Mr. Siu Yu Chan,  
Dr. Tsi Kuen So, and Mr. Jonathan Lau (Vancouver: Master Printing Ltd., 1981). 

Figure 1. “Chinese Editor’s View of Chinese 
Newspaper, Waying Patpo.” Vancouver Daily 
World, 27 August 1906.  



bc studies70

Figure 2. Rev. S.S. Osterhout, Rev. Fong Dickman, and a group of Chinese missionaries.   
Western Methodist Recorder. Volume 22, June 1923, page 1. RecordID 9367.  

Figure 3. “Chinese United Church golden jubilee.” Western Recorder. Volume 39, June 
1938, page 14. RecordID 5262.  



71A Misconception

The Objectives of Wa-Ying Yat-Po

As mentioned above, the editorial note on the microfilmed version of 
Tai Hon Kong Bo, a number of scholars, and Tai Hon Kong Bo itself (in 
accounts written years after the fact) all consider Wa-Ying Yat-Po to be 
the predecessor of Tai Hon Kong Bo. In order to explicate the relationship 
between these two newspapers, it is desirable first to identify their 
organizers’ objectives. 
	 In 1906, two early Canadian newspapers, the Vancouver Daily World 
and the Ladysmith Daily Ledger, tell us that Mr. Fong Dickman was the 
manager and founding editor of Wa-Ying Yat-Po. Fong Dickman was a 
passionate Methodist priest and had a strong influence on the Chinese 
community around him. Born in 1860 in Yan Ping, Kwangtung (Canton), 
China, Fong Dickman (Fong Tak Man, 1860–1946) came to Canada in 
1884 to find a better life.22 While attending first in New Westminster 
and later in Vancouver a mission school conducted by Mrs. C.J.E. Monk, 
daughter of Reverend Ebenezer Robson, Fong developed an ardent 
passion for Christianity. In Orientals in Canada, Osterhout records the 
following details about his friend Fong:

In the spring of 1888 we find Mrs. Monk conducting a mission school 
on Hastings Street, a few doors west of the present site of Woodwards 
Departmental Store. Among other pupils, she had an apt learner in 
Fong Tak Man (Fong Dickman) who had previously been a pupil in 
her school in New Westminster, where he first came in contact with 
Christianity.23 

Fong Tak Man was baptized by Reverend Ebenezer Robson at the 
Princess Street Methodist Church in Vancouver and was appointed 
to the Chinese Methodist Church in Nanaimo as missionary in 1898 
with Mrs. C.J.E. Monk’s solid recommendation.24 His name was then 
Anglicized to “Dickman.” 
	 The Chinese in Nanaimo, mainly those of the mining class, tended 
to stick to their native religions rather than convert to Christianity. 
With patience and hard work, Fong Dickman effectively guided 
these Chinese miners, preparing them for baptism and for becoming 
Christian. Osterhout highly admired Dickman’s work in Nanaimo: “Mr. 
Dickman proved a man of sterling Christian character, of modest life and  

22	 Lisa Smedman, Immigrants: Stories of Vancouver’s People (Vancouver: Vancouver Courier, 
2009), 40.

23	 Osterhout, Orientals in Canada, 80.
24	 Chinese United Church, 93rd Anniversary, 87.



bc studies72

profession, and of a patient, persevering temperament … Being a man 
of prayer and faith in the Gospel he has instilled in his people a spirit  
of reliance upon God in all the affairs of life.”25 
	 Fong Dickman came to Canada at a time when churches were engaged 
in attempting to Christianize Chinese labourers who had settled in 
British Columbia. The Chinese began to arrive in Canada after the gold 
rush to California in 1849. The construction of the Canadian Pacific 
Railway in the 1880s brought in even more Chinese workers. The com-
munity soon attracted the attention of the churches, who were more 
closely in touch with the Chinese than any other white people and who 
challenged popular hostility towards the Chinese. Great efforts were 
made in British Columbia to convert the Chinese to Christianity, espe-
cially by setting up schools for them. The Chinese were keen to adjust 
to new ideas and views of life, and “were ready to accept the teaching 
of the Missions, which was given them at the night schools which they 
eagerly attended in order to learn English.”26 Fong Dickman was one 
of the Chinese who, after conversion, “continued to influence the lives 
of his people so that from time to time groups of young men [were] 
prepared for baptism and received into membership of the church.”27 
After twenty-five years of service, Fong Dickman was ordained into the 
full work of the ministry in 1923. He retired in 1939 and died in 1946.
	 As noted, according to Osterhout, in 1906, Fong Dickman was trans-
ferred to Vancouver “to organize and publish the first Chinese daily paper 
in Canada, a periodical which was designed to be used in combating 
gambling and other evils rife among the Chinese people.”28 Osterhout 
clearly describes the chief goal of the newspaper. Gambling was common 
in Chinese communities and was the most popular pastime among 
Chinese immigrants. When Liang Qichao visited Canada in 1903, he 
observed that the most prosperous business in Vancouver was gambling, 
the major form of leisure for Chinese labourers: “It is estimated that in 
Vancouver the Chinese spent on gambling about US$300,000 per year 
in the late nineteenth and early twentieth centuries.”29 Many people lost 
all of their earnings and savings through gambling. They were unable  

25	 Osterhout, Orientals in Canada, 87.
26	 N. Lascelles Ward and H.A. Hellaby, Oriental Missions in British Columbia (Westminster: 

Society for the Propagation of the Gospel in Foreign Parts, 1925), 45. In Ward’s and Hellaby’s 
records, “Over 20,000 Chinese have in this way passed through the night school of the 
Vancouver Mission” during the first two decades of the  twentieth century (45).

27	 Osterhout, Orientals in Canada, 40–41.
28	 Osterhout, Orientals in Canada, 88.
29	 L. Eve Armentrout Ma, “A Chinese Statesman in Canada, 1903: Translated from the Travel 

Journal of Liang Ch’i-ch’ao,” BC Studies 59 (Autumn 1983): 34–36.



73A Misconception

to send money to their families in China or to purchase a return ticket. 
As a consequence, according to David T.H. Lee, criminal charges 
against Chinese immigrants tended to begin with gambling, moving on 
to robbery and murder as a result of gambling. Those addicted became 
beggars wandering the streets. Gambling created serious social problems 
for the Chinese community in the late nineteenth and early twentieth 
centuries.30  
	 “Other evils” refers to opium smoking and female slavery. After 1880, 
Victoria became the centre of the opium trade. There were about eleven 
opium business operations in Victoria in 1883, and these supplied more 
than half of local Chinese smokers as well as other ethnic smokers 
across North America. Records of Zhonghua huiguan 中华会馆 (the 
Chinese Consolidated Benevolent Association) indicate that free opium 
was provided to its staff so that they could smoke it during association 
meetings.31 
	 In a report to federal Minister of Labour Rodolphe Lemieux, W.L. 
Mackenzie King, his deputy minister who was then investigating damage 
claims after the 1907 anti-Asian riots wrote: “While in Vancouver, I 
received the following communication from the secretary of the Anti-
Opium League, an organization composed of Chinese residents of the 
province.”32 The letter was written by Peter Hing, the secretary of the 
Anti-Opium League and an editorial contributor to Wa-Ying Yat-Po.33 
The letter’s signature address is recorded as “Wa-Ying Yat-Po, The 
Chinese Daily Newspaper Publishing Co., Ltd., Vancouver, BC” and 
is dated 29 May 1908. In his follow-up letters to Mackenzie King, Hing 
used Wa-Ying Yat-Po’s official address as his only contact information. 
Mackenzie King’s report includes his correspondence with Peter Hing, 
in which they discuss the possibility of their anti-opium cooperation. 
Mackenzie King met Peter Hing and P.T. York, the editor of Wa-Ying 
Yat-Po, during his visit to Vancouver in 1908 upon York’s request for help 
with “the suppression of opium.”34 Peter Hing was the son of Ng Mon 
Hing, the Chinese lay missionary and Presbyterian minister who was in 
charge of the Vancouver mission from 1903 to 1907. Ng Mon Hing was 

30	 Lee, Jianada Huaqiao shi [History of Chinese in Canada), 105–6. See also Wang, “His Dominion” 
and the “Yellow Peril,” 19–21.

31	 Lee, Jianada Huaqiao shi [History of Chinese in Canada), 103–4. See also Wang, “His Dominion” 
and the “Yellow Peril,” 19–21.

32	 Dan Malleck, When Good Drugs Go Bad: Opium, Medicine, and the Origins of Canada’s Drug 
Laws (Vancouver: UBC Press, 2015), 225.

33	 “Seek to Check Opium Manufacture,” Victoria Daily Colonist, 3 July 1908, 7. 
34	 Malleck, When Good Drugs Go Bad, 225. Steffen Rimner, Opium’s Long Shadow: From Asian 

Revolt to Global Drug Control (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2018), 218.



bc studies74

praised by the Presbyterian Church for his help in the “campaign against 
Chinese gambling.”35 Influenced by his father, Peter Hing became a 
determined leader of the anti-opium movement. As Rimner describes 
it, “Peter Hing of the Wa-Ying Yat-Po, the Chinese Daily Newspaper 
Publishing Company, and concurrent secretary of the Anti-Opium 
League in British Columbia, had pressed Mackenzie King to take an 
‘interest in the social condition of the Chinese’ in the province.”36 With 
Hing’s push, Mackenzie King “promised to do his best in trying to have 
the opium trade stopped,”37 and he later joined the British delegation as 
the Canadian delegate for the first International Opium Commission 
held in Shanghai in February 1909.38 Thus, the anti-opium campaign 
in Canada became part of the global fight to suppress opium trade and 
consumption.    
	 Peter Hing received his law degree from McGill University, graduating 
at the top of his class. Mackenzie King was very impressed by Peter 
Hing’s “efforts to reform his countrymen.”39 King’s report on Hing 
confirms that opium smoking was one of the “other evils” against which 
Wa-Ying Yat-Po strove to fight, and it encouraged the newspaper and the 
federal government to cooperate in this endeavour. 
	 Before discussing the organizer and chief aim of Tai Hon Kong Bo, 
we need to examine how Wa-Ying Yat-Po’s original intention to combat 
gambling and opium smoking was partially derailed, and how this 
dragged the newspaper into a lengthy lawsuit that eventually resulted 
in its bankruptcy. 

Wa-Ying Yat-Po’s Battles with Yat Sun Bo

The key factor that linked Wa-Ying Yat-Po and Tai Hon Kong Bo was Cui 
Tongyue (1864–1937), who, due to his Christian background and rich expe-
rience in media, was invited to take over the editorship of Wa-Ying Yat-Po 
soon after it was founded in 1906.40 Originally named Cui Chengda, he 
changed his name to Tongyue after converting to Christianity. Shortly 
35	 Mona-Margaret Pon, “NG MON HING,” in  Dictionary of Canadian Biography, vol. 15 

(University of Toronto/Université Laval, 2003), http://www.biographi.ca/en/bio/ng_mon_
hing_15E.html.

36	 Rimner, Opium’s Long Shadow, 218. 
37	 “Seek to Check Opium Manufacture,” Victoria Daily Colonist, 3 July 1908, 7.
38	 Rimner, Opium’s Long Shadow, 217–18. 
39	 Malleck, When Good Drugs Go Bad, 225.
40	 Wa-Ying Yat-Po asked Zhong Rongguan (钟荣光), chancellor of Canton Christian College, 

to recommend an editor for the newspaper. Zhong nominated Cui Tongyue. See  Feng Ziyou 
(冯自由), Zhonghua Minguo kaiguoshi 中华民国开国史 [History of the overseas Chinese 
revolution] (Shanghai: Shangwu yinshuguan, 1947), 104.

http://www.biographi.ca/en/bio/ng_mon_hing_15E.html


75A Misconception

after Wa-Ying Yat-Po started up, its publisher invited Cui Tongyue, a 
journalist and educator, to join the newspaper as a journalist and chief 
editor. Cui Tongyue was a student of Kang Youwei, a reformer of the 
late Qing court and advocator of constitutional monarchy.41 Soon after 
Cui converted to Christianity he joined Sun Yat-sen’s Xingzhonghui 兴
中会 (Revive China Society) in 1900 and, later, Tongmenhui 同盟会 
(Chinese Revolutionary Alliance) in 1905, becoming a devotee of the 
revolution.42 Along with being an educator, Cui Tongyue devoted his 
life to the newspaper business. He founded Nanyang Shiwubao 南洋时
务报 (Nanyang Times, 1897) and co-founded Shijie Gongyibao 世界公益
报 (World Charity, Hong Kong, 1903). He also worked as a journalist 
and/or editor for a number of newspapers that were sympathetic with or 
supported Sun Yat-sen’s ideology, such as Xianggang Zhongguo Ribao香
港中国日报 (Hong Kong’s China Daily, 1900–06) and Shaonian Zhongguo 
Chenbao 少年中国晨报 (Junior China Morning News, 1911).43 
	 From his first day working for Wa-Ying Yat-Po, Cui Tongyue wrote  
articles attacking the Qing government and promoting revolutionary 
ideas, which, as he described in his autobiography, “stunned local 
Chinese fans of monarchy royalists” but were applauded by local Chinese 
Christians and Chee Kung Tong, the Chinese Freemasons.44 Cui’s revo-
lutionary voice and his anti-Qing court discourse made Wa-Ying Yat-Po 
the first Chinese newspaper in Canada to respond to Sun Yat-sen’s call to 
overthrow the Qing government.45 This change in the newspaper’s path 
alarmed local members of the Empire Reform Association, a political 
force led by late Qing political reformers Kang Youwei and Liang Qichao. 
The association was headquartered in Victoria, but it had branches in 
Vancouver, Toronto, and other parts of Canada, and it enjoyed great 
support from the Chinese in Canada, especially after Kang’s and Liang’s 
visits to the country between 1899 and 1911. The Empire Reform Asso-
ciation produced Canada’s first Chinese newspaper, Yat Sun Bo (Daily 
News, 1903–11) in Vancouver to help gather both financial and political 
support from the Chinese community in Canada.46 
41	 Cui Tongyue (崔通约), Canghai shengping 沧海生平 [My life] (Shanghai: Shanghai Canghai 

chubanshe, 1935), 6, 18–19, 38.
42	 Cui Tongyue, 40.
43	 Cui Tongyue, 77–81, 84.
44	 Cui Tongyue, 73, 82. In Ma’s description, Ts’ui began publishing pro-revolutionary and 

anti-Manchu editorials in Wa-Ying Yat-Po after the lawsuit with Yat Sun Bo. See L. Eve 
Armentrout Ma, Revolutionaries, Monarchists, and Chinatowns: Chinese Politics in the Americas and 
the 1911 Revolution (Honolulu: University of Hawai’i Press, 1990), 112.

45	 Cui Tongyue, Canghai shengping, 82. 
46	 Wickberg, From China to Canada, 75–76; Lee, Jianada Huaqiaoshi [History of Chinese in 

Canada], 348.



bc studies76

	 According to Eve Armentrout Ma, the result of Cui’s editorship of the 
Christian newspaper was that “in Canada the rift between the Christians 
and the Pao-huang hui (保皇会 the Empire Reform Association) was 
becoming more acute.”47 To counter Cui’s advocacy of revolution, Yat 
Sun Bo started its campaign against Wa-Ying Yat-Po. A newspaper war 
thus erupted between Wa-Ying Yat-Po and Yat Sun Bo that lasted almost 
three years. What ignited this crisis was the Qing court’s issuance of a list 
of wanted members of the Empire Reform Association – a list that was 
originally printed in Yangcheng Ribao 羊城日报 (Yangcheng Newspaper). 
Cui Tongyue reprinted the piece of news in Wa-Ying Yat-Po, which 
infuriated Kang’s followers in Vancouver.48 
	 Not long after this, the Empire Reform Association in Vancouver 
took Wa-Ying Yat-Po to court, altogether suing it ten times for defa-
mation. As Ma describes, “Pao-huang hui leaders in Vancouver were 
furious with Ts’ui (Cui) and the Christian newspaper, and brought suit 
against the paper, accusing it of slander.”49 Peter Hing, the secretary of 
Wa-Ying Yat-Po and also a lawyer, defended the newspaper in court. 
Wa-Ying Yat-Po finally won the suit after more than two years. Although 
Wa-Ying Yat-Po received strong support from Chee Kung Tong during the 
drawn-out battle, it could not recover from the huge debt that the lawsuit 
generated. In the meantime, “The Pao-huang hui exerted pressure on 
the proprietors, and toward the end of 1908, the paper was forced to close 
down.”50 In 1910, Chee Kung Tong took over Wa-Ying Yat-Po, starting its 
own newspaper – Tai-Hon Yah-Bo (Chinese Daily News).51 
	 So that Tai-Hon Yah-Bo could better implement Chee Kung Tong’s 
desire to publicize Chinese revolutionary propaganda, the association’s 
Vancouver office invited Feng Ziyou, Sun Yat-sen’s principal assistant and 
editor-in-chief of Zhongguo Shibao 中国时报 (China Times) in Hong Kong, 
to be Tai-Hon Yah-Bo’s chief editor.52 Feng’s taking over of the editorship 
signified the newspaper’s new direction in 1910–11. Cui Tongyue was 
subsequently re-invited to be the chief editor of Tai-Hon Yat-Bo from 1911 
to 1915, shortly before the newspaper changed its name to Tai Hon Kong Bo  
(Chinese Times). 

47	 Ma, Revolutionaries, Monarchists, and Chinatowns, 112.
48	 Cui Tongyue, Canghai shengping, 73.
49	 Ma, Revolutionaries, Monarchists, and Chinatowns, 112.
50	 Ma, Revolutionaries, Monarchists, and Chinatowns, 112. 
51	 Cui Tongyue, Canghai shengping, 73, 81–82.
52	 Feng Ziyou, Feng Ziyou huiyilu 冯自由回忆录 (上卷) [Memories of Feng Ziyou, vol. 1] (Beijing: 

Dongfang chubanshe, 2011), 147.



77A Misconception

Tai Hon Kong Bo 

Unlike Wa-Ying Yat-Po, which had its origins in a Christian mission 
focused on moral and social improvement, Tai-Hon Yat-Bo /Tai Hon Kong 
Bo was an official organ of Chee Kung Tong. Originally a secret society, 
Hongmen (洪门, the initial name for Chee Kung Tong) was formed in the 
early Qing Dynasty in 1664, its goal being the overthrow of the Qing 
dynasty and the restoration of the Ming dynasty of the Han nation.53 
Luo Xiaobai, in his “Soliciting Essays for Tai Hon Kong Bo’s House 
Warming,” explains the major difference between the objectives of the 
two newspapers this way: 

The first Chinese newspaper in Vancouver was named the Wa-Ying 
Yat-Po, co-organized by the Chee Kung Tong and Christian  
missionaries. Because of the disparate aims of running the paper, Chee 
Kung Tong took it over and changed its name to Tai-Hon Yat-Bo. Since 
then, the newspaper has promoted revolutionary spirit, and contributed 
to the fight to bringing China back to the Han nation. It has  
accomplished great achievements.54 

	 The first branch of Hongmen in Canada was founded in 1863 in the 
gold rush town of Barkerville, British Columbia.55 Later, the organization 
spread to other parts of the country, and, by the turn of the twentieth 
century, it was the most influential Chinese association in Canada. 
Anyone who supported its goal of ousting the Qing regime and building 
the Republic of China could become a member of this association,56 
regardless of whether the work they did was mental or physical.57 By 
1912, Chee Kung Tong had established forty-three branches in forty-three 
cities and had attracted ten to twenty thousand members in Canada.58 
By then, in addition to “the overthrow of the Qing and the restoration 
of the Han nation,” one of Chee Kung Tong’s chief aims was to look after 
its members’ welfare and to “maintain a friendly relationship among 
our countrymen and to accumulate wealth through proper business 
methods for the benefit of all members.”59 These aims were publicized 

53	 See Li Quan’en (黎全恩, David Chuenyan Lai), Hongmen ji Jianada Hongmen shilun 洪门及
加拿大洪门史论 [Discourse on the Freemason and the history of Canadian Freemasonry] 
(Hong Kong: Shangwu yinshuguan, 2015), 12.

54	 Tai Hon Kong Bo, 16 September 1939, 2. 
55	 Lai, Hongmen ji Jianada Hongmen shilun, 82. See also Wickberg, From China to Canada, 30.
56	 Lee, Jianada Huaqiao shi, 239.
57	 Wickberg, From China to Canada, 31.
58	 Lai, Hongmen ji Jianada Hongmen shilun, 99; Wickberg, From China to Canada, 111.
59	 Stanford Lyman, W.E. Willmott, and Berching Ho, “Rules of a Chinese Society in British 

Columbia,” Bulletin of the School of Oriental and African Studies 27, no. 3 (1964): 534.



bc studies78

in its newspaper Tai-Hon Yat-Bo, whose distribution was much wider 
than that of Wa-Ying Yat-Po.    
	 In the early twentieth century, the Chinese community in Vancouver 
was divided into three ideological groups: followers of the Empire Reform 
Association, Christians, and members of Chee Kung Tong. According 
to Cui Tongyue, the last two groups endorsed revolution and shared 
a common political view of the Qing government.60 As Ma observes, 
the Christians in North America had switched their support from, 
and turned their backs on, the Empire Reform Association beginning 
in late 1904 in the United States and in 1906 in Canada.61 It was their 
shared political stance with the Christians that led Chee Kung Tong to 
support Wa-Ying Yat-Po when it was dragged into a newspaper war 
with Yat Sun Bo. Wa-Ying Yat-Po’s three-year run laid the foundation 
for Tai-Hon Yat-Bo’s success. Indeed, the latter inherited the former’s 
newspaper equipment, and some of Wa-Ying Yat-Po’s experienced staff; 
for instance, Cui Tongyue took charge of its editorship from 1911 to 
1915. Most important, Tai-Hon Yat-Bo continued Wa-Ying Yat-Po’s bias 
against conservative constitutional monarchy and went even further, 
supporting Sun Yat-sen and becoming actively involved in the politics 
of the heritage country. Especially when Sun Yat-sen visited Canada 
in early 1911 to raise funds for his revolution, Chee Kung Tong and its 
newspaper played a crucial role in supporting his mission. Sun Yat-sen’s 
fundraising in Canada was astoundingly successful: he raised 100,000 
Hong Kong dollars (CDN$35,000). This figure came as “a big surprise” 
to Sun Yat-sen and made Canada’s Chee Kung Tong his largest financial 
supporter among overseas Chinese communities.62

	 As Chee Kung Tong’s office organ, Tai-Hon Yat-Bo gradually expanded 
its coverage to include both domestic and international daily news as well 
as commercial, cultural, and pedagogical activities. Its contents included 
editorials, political polemics, special columns, literary supplements, 
business advertisements, and so on. Throughout its run of eighty-two 
years, the newspaper maintained its dual local and international focus, 
devoting substantial space to news about China and carefully following 
contemporary China’s politics. In the period of the Chinese Immigration 
Act (1923–1947), the newspaper voiced Chinese immigrants’ anger and 
frustration, and recorded their battles against the racial discrimination 
that was imposed on them. During the Second World War, the 

60	 Cui Tongyue, Canghai shengping, 73.
61	 Ma, Revolutionaries, Monarchists, and Chinatowns. 111.
62	 Feng Ziyou, Zhonghua Minguo kaiguoshi, 107



79A Misconception

newspaper organized fundraising in Chinese communities to support 
Canada’s fight against Nazism, and it encouraged young Chinese to 
enlist in the Canadian Armed Forces. Tai Hon Kong Bo had a long and 
intricate history of attempting to acculturate Chinese immigrants into 
Canada’s multicultural society. As one of the oldest Chinese newspapers 
and one of the most dynamic of the Chinese diasporic media in Canada, 
Tai Hon Kong Bo helped shape the consciousness and cultural identities 
of the community it served. 
	 In the last three decades of the twentieth century, waves of immigrants 
came to Canada from Hong Kong and Taiwan, bringing with them 
capital and technology. A number of Chinese newspapers soon mush-
roomed in big cities, especially in Vancouver, the Canadian city with 
the largest percentage of ethnic Chinese. Tai Hon Kong Bo was not able 
to compete with the new generation of Chinese newspaper publishers. 
While the new transnational newspapers employed emerging computer 
technology, Tai Hon Kong Bo was still using an old-style printing machine 
with metal blocks of Chinese characters. The reason for closure of the 
newspaper was similar to that for the closure of Wa-Ying Yat-Po more 
than eighty years earlier: financial crisis. 

Conclusion 

Contrary to the conventional discourse on the relationship between 
Wa-Ying Yat-Po and Tai Hon Kong Bo, which claims that the latter is the 
continuation of the former, this article offers a more complicated story 
and concludes that the two newspapers are independent entities, each 
with its particular agenda and objectives. Wa-Ying Yat-Po, we argue, 
deserves to be recognized as holding an autonomous position in the 
history of Chinese diaspora media and should not be treated as a part 
of Tai Hon Kong Bo.
	 Our conclusion derives from an assessment of the different organi-
zations and tasks of the two newspapers. Wa-Ying Yat-Po was founded 
and operated by Methodists. It was regarded by historians of religion 
as the first Christian newspaper in the Chinese language published in 
Canada, and its chief aim, in alignment with its Christian orientation 
and mission, was to curb gambling and other moral and social problems 
in the Chinese community.63 On the other hand, Tai Hon Kong Bo was 
the mouthpiece of Chee Kung Tong, an influential Chinese Canadian 

63	 Osterhout, Orientals in Canada, 88; Wickberg, From China to Canada, 123, 278; Ma, Revolu-
tionaries, Monarchists, and Chinatowns, 111–12; Wang, “His Dominion” and the “Yellow Peril,” 38.



bc studies80

association with a broad community and strong political agenda. The 
“predecessor” claim is based on the fact that the organizer of Tai Hon 
Kong Bo took over Wa-Ying Yat-Po after it went bankrupt. Before taking 
it over, the former provided financial support during the latter’s lengthy 
lawsuits with another early Chinese newspaper. The close relationship 
between the two is salient but is not sufficient to support the assertion 
that Wa-Ying Yat-Po is merely the first stage of Tai Hon Kong Bo. The 
fact that the latter has its own name further confirms that it is not a 
continuation of Wa-Ying Yat-Po but a freshly founded newspaper with 
a new and broader mission. The claim that Tai Hon Kong Bo started in 
1906 or 1907 effaces the distinct three-year existence of Wa-Ying Yat-Po 
and helps erase the key historical intertwining of the early Chinese 
community and Christian missions. 
	 The dynamics of Chinese communities in Canada in the first decade 
of the twentieth century arose from the multicultural and transnational 
engagement with China’s political reform/revolution. Chinese Christians 
shared nationalist sentiments with various community associations and 
political organizations. In their conviction that a strong China would 
protect their rights in Canada, these community and political associations 
became Chinese strongholds in the fight against racial discriminations, 
and Chinese Christians were committed to getting the Chinese to adopt 
and live with Christian values. By appropriating Wa-Ying Yat-Po as the 
predecessor of Tai Hon Kong Bo, Chee Kung Tong might have strengthened 
its position among the Chinese communities when competing with 
Zhonghua huiguan (Chinese Benevolent Association) for leadership and 
so sustained its status as the pioneer of the Chinese diaspora media in 
Canada while competing with newly established newspapers for survival 
in the second half of the twentieth century. Whatever the motivation 
might have been, it dismissed Chinese Christian endeavours towards 
establishing social and moral progress, building the cultural identity of 
Chinese communities in Canada, supporting China’s nation building, 
and promoting interaction with other Chinese associations and political 
forces. Thus, clarifying the inaugural year of Tai Hon Kong Bo and  
acknowledging Wa-Ying Yat-Po as a Chinese Christian publication 
enables a better understanding of the history of Chinese diaspora and its 
media in Canada and improves the historiography of Chinese Canadians 
in the early twentieth century. 




